کارت ویزیت یک روش سنتی در کسب و کار می باشد که افراد در کارت ویزیت شان مشخصات، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات را درون آن قرار می دهند و به مشتریان خود ارائه می دهند.در عصر تکنولوژی و دیجیتال استفاده از کارت ویزیت برای جذب مشتری رشد داشته و افراد بسیار از این شیوه برای تبلیغات خود استفاده می کنند و در کشورهایی همچون چین و ژاپن تبادل کارت ویزیت بسیار رواج دارد و در کشور ژاپی افرادی که دارای کارت ویزیت هستند بسیار مورد احترام قرار می گیرند.

کارت ویزیت

قالب کارت ویزیت-

کارت ویزیت استاندارد از یک مستطیل 2 در 3 اینج ساخته می شود. در حال حاضر بسیاری از طرح های خلاقانه در ابعادهای مختلف و در جنس های متفاوت همچون چوب، پلاستیک، پارچه و … ایجاد می شوند که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب می باشند.

در جلوی کارت ویزیت به طور معمول اطلاعاتی درخصوص کسب و کارتان و یکسری مشخصات رایج مانند نام و نام خانوادگی، نام و آدرس محل کار، خدمات یا محصولات عرضه شده ، شماره تلفن (ها)، شماره فکس (ها) ، وب سایت و آدرس ایمیل (ها) و در انتها لوگو کسب و کار قرار می گیرد.

پشت کارت ویزیت به طور معمول و نه همیشه خالی از نوشته می باشد. اگر برای کسب و کار به از خارج کشور سفر می کنید، روش خوبی است که یک طرف کارت ویزیتتان را را به زبان رایج آن کشور ترجمه کنید.

سعی کنید کارت ویزیت خودتان را به اشخاص طالبی که قصد همکاری با شما دارند بدهید زیرا کارایی کارت ویزیت با تراکت فرق می کند و نباید از کارت ویزیت مانند کارایی تراکت استفاده شود.

کارت ویزیت ها معمولا به صورت فردی به یک نفر دیگر انتقال داده می شوند، و یا حتی می توانید کارت ویزیت را به  فاکتور متصل کنید و به مشتری خود تحویل بدهید.

شما می توانید در ابتدا و یا در انتها مکالمه خود کارت ویزیت را به شخص دیگری بدهید و اگر کسی هم به شما کارت ویزیت داد سعی کنید در ابتدا کارت ویزیت را خوب نگاه کنید و سوالاتی را در خصوص مطالب درج شده در کارت از او بپرسید، بدترین کار این است که شما بلافاصله کارت ویزیت را در جیب خود قرار بدهید و دقتی به آن نداشته باشید.

کارت ویزیت

تاریخچه

کارت ویزیت به عنوان کارت های تجاری در انگلستان در سده 17 شروع به فعالیت کرد.در آن کارت ها آدرس و نقشه کسب و کارشان را در آن درج می کردند زیرا که در آن زمان هیچ شماره تماس رسمی در لندن وجود نداشت.

تا سال های 1870 کارت ویزیت محبوب ترین قالب های تبلیغاتی و بازراگانی بود که از شیر کودک تا وکالت و دارو و … از این شیوه تبلیغاتی استفاده می کردند. و برای نمایش بزرگتر مشخصات خود در فروشگاه ها و دفاتر و راه آهن و مکان های عمومی به چاپ کارت ویزیت های بزرگتر می پرداختند. همچنین با گسترش و توسعه دستگاه های چاپی این شیوه تبلیغات بسیار مرسوم شد به گونه ای که حتی برای تزئین کردن خانه هایشان مثلا آمریکایی ها خانه های خودشان را با استفاده از این کارت ویزیت ها بزرگ تزئین می کردند.

در حال حاضر در این نمونه کارت ویزیت های که مشاهده می کنید، جلوی آن شامل نام تجاری یا گاهی اوقات نام یکی از محصولات با یک تصویر یا طراحی بصری قابل جذب برای مشتری استفاده می کنند، در حالی که پشت کارت ویزیت توضیحاتی در مورد کسب و کار ، آمار، مزایای محصول، جزئیات سفارش محصول، موقعیت شرکت و اطلاعات تماس – هر چیزی که ممکن است مشتری را جذب و او را قادر به خرید محصول کند قرار می دهند.

امروز از کارت ویزیت ها هنوز هم به عنوان تبلیغات و همچنین یک راه مناسب برای ارائه اطلاعات تماس کسب و کار استفاده می شود. برای مثال کارتهای ویزیت حتی می تواند در قالب بروشور دو برابر شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

کارت ویزیت چه محتوایی دارد؟

کارت ویزیت ابزار بسیار خوب و قوی برای معرفی شما می باشد.

وقتی که شما کسب و کاری دارید باید از ابزارهای متعددی برای شناسایی خودتان به مشتریان استفاده نمایید .

یکی از این ابزار ها استفاده از کارت ویزیت است.شاید جالب بنظر برسد بگویم بسیاری از صاحبان کسب و کارها

را دیده ام که حتی این ابزار بسیار ساده را هم ندارند .

اگر بخواهیم موفقیت و فروش خوبی در کسب و کار مان باشد باید این ابزار ها را بخوبی استفاده نماییم.

استفاده از کارت ویزیت خود آدابی دارد که باید به آن توجه شود.زیرا اگر همین ابزار به ظاهر ساده

اگر با دقت مورد استفاده قرار نگیرد می تواند بازتاب منفی داشته باشد و اثرات معکوس بر کسب وکار ما داشته باشد.

در این مقاله به بخشی از محتوی داخلی و برخی از موارد شناخت کارت ویزیت خواهیم پرداخت:

شما چرا از کارت ویزیت استفاده می کنید؟

دلیل استفاده شما از کارت ویزیت چیست ؟مشتریان شما چه کسانی هستند ؟

آیا من فقط باید یک کارت ویزیت داشته باشم یا چند کارت ویزیت؟این ها سوالاتی هستند

که ما باید  قبل از استفاده از کارت ویزیت از خودمان بپرسیم.

ما باید به طراح بگوییم که برای ما چه طرحی استفاده نماید نه اینکه او به سلیقه خودش برای ما کارتی

طراحی و چاپ کند.

چند دلیل ساده برای استفاده از کارت ویزیت :

-معرفی کسب وکار

-ارایه آدرس

-معرفی تخصص وتوانمندی ها

-نحوه تعامل دوسویه

-بازی سازی

-ارایه کارت تخفیف

این ها دلایل بسیار اندک استفاده از کارت ویزیت است.

اندازه های استاندارد کارت ویزیت:

مادونوع چاپ  داریم: چاپ افست و چاپ دیجیتال

-چاپ افست:

چاپ به صرفه تری است و کمتر از ۱۰۰۰ عدد چاپ نمی شود .در شیت های استاندارد قرار می گیرد

و حداقل سفارش برای این شیت ها که کنار هم قرار می گیرند باید ۸۰ عدد باشد به خاطر همین باید

استانداردی رعایت کرد که بتوان از این امکان استفاده کرد.

اندازه کارت ویزیت با رعایت اینکه باید کارت ها برش بخورند باید از هر طرف ۳ میلیمتر باشد.

اندازه برش نخورده کارت ۸٫۶*۴٫۸سانتی متر می باشد.

رزلوشن طراحی باید ۳۰۰ پیکسل و مودCMYK باشد .

-چاپ دیجیتال:

در این چاپ سرعت بیشتری برای چاپ وجود دارد و اگر کارهای اضطراری دارید می توانید

از این نوع چاپ استفاده کنید.

تعداد چاپ این کارت می تواند ۱۰۰ عدد  هم باشد و بر روی برگه A4 چاپ می گردد .

تعداد ۱۲ عدد در روی برگه A4 طراحی می گردد و چاپ می شود. اندازه ابعاد این کارت ۵*۹ سانتی متر می باشد.

در برخی از موارد هزینه آن بسیار بیشتر از ۱۰۰۰ عدد چاپ افست می باشد .

محتوی کارت ویزیت چیست؟

شما باید برای اینکه کارت ویزیت خوبی طراحی کنید باید در این کارت کوچک محتوایی مناسب قرار دهید

که این نیاز به فکر و خلاقیت بسیار زیادی دارد.

برخی از مواردی که معمولا در اکثر کارت ها مورد استفاده قرارمی گیرد  در زیر به آن اشاره شده است:

عکس:

استفاده از عکس معمولا رایج نیست ولی بسیاری از افراد برای اینکه چهره خود را به مخاطب

یاد آوری نماینداز آن استفاده می کنند.

استفاده از عکس و نوع آن نیز بسته به کسب و کار شما فرق می کند:برخی از مواقع شما باید عکس پرسنلی

استفاده کنید ،یا در حال انجام کاری و …. این شماهستید که باید در این خصوص تحقیق کنید و ببینید

که کدام نوع آن را استفاده کنید و آیا این کار ضرورتی دارد یا خیر؟

 

آرم:

استفاده از آرم و نشان کسب و کار امری طبیعی است که نوع هویت شما را مشخص می کند.

که در اغلب اوقات برای برند سازی باید استفاده گردد.

شماره تماس:

مخاطبان باید بتوانند با شما ارتباط بر قرار نمایند و در صورت نیاز  برای سفارش به راحتیبا شماتماس بگیرد.

اگر شما کسب وکار بزرگی دارید باید این ارتباطات به انواع مختلف تقسیم گردد تا افراد به راحتی بتوانند

تماس حاصل نمایند.

شماره تلفنی که در  برروی کارت ویزیت می نویسید باید پاسخگو باشد و یا حتی شماره داخلی رانیز درج کنید

که بدون معطلی افراد بتوانند شماره را بگیرند واین ارتباط برقرار شود.

آدرس:

آدرس های برای مراجعه حضوری کاربرد دارد ولی در برخی از مواقع شما به صورت سیار فعالیت میکنید

واگر این آدرس وجودنداشته باشد،اطمینان مشتری به شما کمتر می شود .

حتما سعی کنید یک ارتباط حضوری در کارت ویزیت خود درج کنید .

آدرس ایمیل ،کانال های شبکه های اجتماعی و دیگر موارد را می توانید بیان نماید.

معرفی کسب وکار شما:

حتما نوع محتوی و طراحی باید با نوع کسب و کار شما مطابقت داشته باشد .

در غیر این صورت در ذهن مخاطب یک نوع کسب وکار دیگر تداعی میگردد وشما را فراموش خواهد کرد.

شاید بارها دیده باشید که کسب وکاری در خصوص تعمیرات می باشد ولی مثلااز طرح های میوه استفاده شده است .

کارت ویزیت محل ارایه کارهاو طرح های گرافیکی نیست باید بتواندبامشتری ارتباط برقرار نماید.

یک هدیه به یاد ماندنی:

شما باید یک هدیه به یاد ماندنی به مخاطبان خود بدهید تا آنان کارت ویزیت شما را نزد خودنگهداری نمایند.

اگر کارت ویزیت شما در روی زمین افتادو کسی آن را برداشت و در جیب خود قرار داد شما توانسته اید

موفق شوید و کارتی را طراحی نماید که درذهن مخاطب بماند و آن را نزد خود نگهداری نماید.

یک نکته بسیار مهم:

شاید بسیار دیده باشید که اندازه برخی از فونت ها  و نوع فونت ها به قدری نامناسب می باشد که نمی شود آن را مطالعه کرد .

حواسمان باشد از فونت های غیر رایج و مشکل برای طراحی استفاده نکنیم.

اندازه فونت ها به گونه ای باشد که همه بتوانند آن را مطالعه کنند و بخوانند.

یک اقدام کوچک:

امروز با خود فکر کنید شما با چه مشتریانی در ارتباط هستید؟

متناسب بامشتریان خود متن های کارت ویزیت را  بنویسید.